Previous slide

Costa Brava
Tulosta
Kirjoittanut: Ilkka Virtanen
BARCELONA on monille suomalaisille tuttu matkakohde, mutta paljon mielenkiintoista nähtävää on myös sen pohjoispuolella olevalla Costa Bravan rannikolla, joka on osa Katalonian itsehallintoaluetta.

Alle kahden tunnin automatkan päässä Barcelonasta löydät hienoja uimarantoja, vuoristoa, idyllistä maaseutua ja voit kokea hyvien ruokaravintoloiden ja viinitilojen hienoja makuelämyksiä. Alueella on lukuisia korkeatasoisia Michelin-tähdillä palkittuja ravintoloita.

Poikkesin Costa Bravaan kesäkuun puolivälissä pitkäksi viikonlopuksi kesän ollessa siellä kukkeimmillaan. Saavuimme Katalonian pääkaupunkiin Barcelonaan torstai-iltana suoralla lennolla, joka kesti Helsinki-Vantaalta noin neljä tuntia.

Barcelonan kentältä ajoimme runsaan tunnin verran Välimeren rannan suunnassa pohjoiseen Gironan maakuntaan, kunnes saavuimme pieneen Pals-nimiseen kaupunkiin, jonka laitamilla majoituimme illalla pienehköön mutta viihtyisään Sa Punta -hotelliin.

Sa Punta on siisti hotelli puistomaisella rinteellä noin kilometrin päässä meren rannasta. Hotelli osoittautui hyväksi valinnaksi, koska siellä oli ystävällinen palvelu, loistava ruoka, rauhallinen tunnelma ja hyvä uima-allas.

VUOHENMAITOA JA VIINIÄ

Perjantaiaamuna lähdimme tutustumaan hotellin ympäristöön ja pysähdyimme Palsin lähellä sijaitsevalla Recuits Pauet –vuohenmaitotilalla.

Tilalla oli mukava maalaistunnelma. Vuohet käyskentelivät pihattonavetassa, ja tilan vartiokoiran virkaa toimittava bullterrieri suhtautui vieraisiin ystävällisesti. Tilanhoitaja esitteli vuohenmaidosta tehtyä Pauet-jugurttia.

Maistoin hasselpähkinällä maustettua jugurttia, jonka maku oli miellyttävä eikä paljon poikennut tavallisesta suomalaisesta jugurtista.

Maatilalta ajoimme noin puoli tuntia Torrentin kuntaan, jossa poikkesimme Mas Oller –viinitilalle. Mas Oller on siinä mielessä tyypillinen katalonialainen viinitila, että se on pienehkö, alle 100 000 pulloa vuodessa tuottava tila, mutta viiniasiantuntijat arvostavat sen tuotteet korkealle.

Mas Ollerin valikoimiin kuuluu kolme punaviiniä ja kaksi valkoviiniä.

Nykypäivä ja menneisyys kohtaavat Mas Ollerissa, jossa nykyaikaiset, ruostumattomasta teräksestä valmistetut viinisäiliöt on sijoitettu siististi pihapiiriin, jonka vanhimmat rakennukset ovat peräisin 1500-luvulta.

Tila käyttää viinin kypsyttämisessä myös tammitynnyreitä, jotka ovat siistissä rivissä vanhassa holvikellarissa. Viileä holvikellari oli oivallinen paikka viinien maisteluun, koska se tarjosi suojan keskipäivän kuumalta auringolta.

MEREN ANTIMIA

Mas Ollerin viinit toimivat oivana aperitiivina ennen kuin siirryimme pienessä Vall-Llobrega -kylässä olevaan Aula-ravintolaan, jossa maineikas keittiömestari Toni Izquierdo esitteli katalonialaisten ruokien valmistusta.

Tyypillisiä katalonialaisten ruokien raaka-aineita ovat erilaiset meren elävät, kalat ja äyriäiset sekä paikallisten tuottajien kasvattama riisi. Maittavan lounaan jälkeen poikkesimme Palamós-nimiseen rantakaupunkiin, joka on yksi alueen kalastuselinkeinon keskuksista.

Kalastajaveneet täyttävät sataman Palamósissa, jonka edustalla sijaitsevat Costa Bravan parhaat kalavedet.
Kuva: Ilkka Virtanen

Palamósin kalahuutokaupassa saimme seurata, miten alueen ravintoloitsijat ja kauppiaat ostivat kaupungin edustalta pyydystettyjä saaliita kalastajilta. Samassa rakennuksessa toimi myös yleisölle avoin kalahalli, josta paikalliset asukkaat ostivat tuoretta tavaraa ruokapöytiinsä.

Illallisen söimme Sa Punta –hotellimme ravintolassa. Siinä vaiheessa kävi selväksi, että hyvä katalonialainen ateria voi käsittää jopa kymmenen erilaista ruokalajia.

KAPEIDEN KUJIEN GIRONA

Lauantaiaamuna lähdimme autolla tutustumaan ikivanhaan Gironan kaupunkiin. Gironan keskiaikainen vanha kaupunki on ehdottomasti näkemisen arvoinen, koska siinä näkyvät yhä historian monet kerrokset. Vanha kaupunginosa, jonka vanhat talot reunustavat jokea, tuo mieleen Firenzen.

Vanhimmat rakennukset ovat roomalaisajalta ja vaikutteita on nähtävissä myös lyhyeksi jääneeltä maurien valtakaudelta 700-luvulta. Maurien jälkeen vanhaan kaupunkiin jätti jälkensä iso juutalaisyhteisö, joka kuitenkin karkotettiin sieltä 1400-luvun lopulla.

Juutalaiset olivat pitkään hallitsijoiden suosiossa, koska he olivat ahkeria ja hyviä veronmaksajia. Oppaamme tietää kertoa, että joinakin aikoina juutalaisyhteisö, vaikka muodosti vain alle kymmenen prosenttia alueen väestöstä, maksoi lähes 90 prosenttia verokertymästä.

Siellä täällä kapeilla kujilla on vielä merkkejä yli 500 vuotta sitten päättyneestä juutalaisten läsnäolosta. Lisää tietoa asiasta löysin vanhassa kaupungissa toimivasta juutalaisten museosta.

Gironassa on myös lukuisia kirkkoja ja katedraaleja. Ne ovat vilahdelleet myös Suomen televisiossa, koska holvikaaria, kapeita kujia ja pihoja on käytetty Game of Thrones -sarjan lavasteina.

Gironasta siirryimme lähellä olevaan Regencósin kylään, jossa nautimme tusinan verran ruokalajeja käsittävän maistelulounaan ravintola La Calèndulassa.

Ravintolan pääkokki Iolanda Bustos on tullut kuuluisaksi paitsi loistavista ruoistaan myös ruokien hienosta esillepanosta, jossa hän käyttää kukkien terälehtiä. Illalla poikkesimme Platja d’Aron lomakaupungissa, jossa iltaelämä oli vauhdikkaampaa kuin monissa muissa alueen kaupungeissa.

SA Cova -ravintolan päivälliseltä jäi mieleen erityisesti katalonialainen kanaruoka.

Katalonialainen paella.
Kuva: Ilkka Virtanen

Sunnuntaina matkasimme Palafrugellin kaupunkiin, jossa oli viikottaiset markkinat. Tarjolla oli muun muassa vaatetavaraa, hedelmiä, vihanneksia ja kalaa. Ehdin onneksi poiketa samalla kaupungin korkkimuseossa, joka kertoi havainnollisesti alueelle niin tärkeästä pullonkorkkiteollisuudesta.

Museo toimi hienossa vanhassa teollisuusrakennuksessa, jossa sata vuotta sitten oli Espanjan suurin korkkitehdas.

HIENOJA RANTOJA

Palafrugellista siirryimme läheiseen Calellan kalastajakylään, josta kävelimme rantaa myötäilevää hienoa maisemareittiä Llafrancissa sijaitsevaan Llevant-ravintolaan.

Llevantin terassilla oli mukava syödä kananmunalla höystettyä kvinoa-salaattia ja artisokkalammasta ja katsella samalla rannan ihmisvilinää.

Aiempina päivinä olin pulikoinut muutaman kerran Sa Puntan hyvässä altaassa, mutta sunnuntaina ehdin piipahtaa myös meressä, jonka vesi oli yllättävän lämmintä.

Matkamme huipentui illalliseen El- Far –hotelliravintolassa, joka sijaitsee jylhän rantakallion partaalla yli tuhannen metrin korkeudessa vanhan majakan vieressä.

Ravintolan terassilta oli hieno näköala Costa Bravan rannoille ja Välimerelle, jossa laivat liikkuivat pieninä pisteinä. El-Far –ravintolassa sain maistaa erikoista katalonialaista yhdistelmää, hummeria ja lihapullia.

Tarjoilija kertoi, että siinä yhdistyvät Katalonian ja Costa Bravan keittiön vahvuudet, joita ovat hyvät meriruoat ja maistuvat liharuoat.

El-Far -ravintolan vierestä aukeaa hieno näkymä Costa Bravan rantamaisemiin.