Previous slide
Next slide

Opel Ampera: Sähköistä menoa

vprd120692_a
Facebook
Twitter
WhatsApp
Pinterest
Email
Tulosta
Kirjoittanut: MARC KLAVER
Opel Amperassa bensiinimoottorilla ei ole muuta tarkoitusta kuin ladata sähkömoottorin akkua. Kuinka hyvin auto oikein toimii käytännössä?

Testattu Opel Ampera Cosmo E-REV 1.4: 48 767 €
Teho 86/150 hv
Huippunopeus 161 km/h
Kulutus 1,2 l/100 km
Testissä 6,3 l/100 km
Hiilidioksidipäästöt 27 g/km
Tavaratila 310–1 005 l

HYVÄÄ

Jos Amperalla ajaa vain 40–80 kilometriä päivässä ja kytkee auton aina yöksi lataukseen pistorasiaan, bensiiniä ei kulu ollenkaan. Bensiinimoottori vain pidentää auton toimintasädettä, jos akku tyhjenee tai matkasta tulee ennakoitua pidempi.

HUONOA

Takana on vain kaksi istuinta eikä pääntilaa ole paljon. Kun akusta loppuu virta, Amperan poltto-aineenkulutus on varsin suuri. Lämpötilan pudotessa pakkasen puolelle auton toimintasädekin pienenee nopeasti. 48 767 euron lähtöhinta on melkoisen korkea.

Vaihtoehdot

Toyota on tuonut markkinoille pistokkeesta ladattavan version menestyksekkäästä hybridimallistaan Toyota Priuksesta . Lisääntyneen akkukapasiteetin ansiosta uuden mallin toimintasäde on noin 25 kilometriä ja hinta noin 40 000 euroa. Täysiveristä sähköautoa etsivien kannattaa tutustua Renault Fluenze Z.E. -malliin. Sen toimintasäde on valmistajan mukaan 185 kilometriä ja hinnat alkavat noin 26 000 eurosta (riippuen paikallisesta verosta). Hintoihin lisätään akkujen vuokraamisesta tuleva kuukausimaksu, joka on 82–168 euroa.

Tuomio

Amperan pidennetyn toimintasäteen ansiosta Opel on onnistunut paikkaamaan menestyksekkäästi sähköautojen pahimpia puutteita. Ampera on oikea auto heille, jotka etsivät miellyttävää, ympäristöystävällistä ja nykyajan yleiskäyttöön sopivaa autoa.