Niveltulehdus - 5 väitettä niveltulehduksesta joutavat unholaan!

Nämä 5 väitettä niveltulehduksesta joutavat unholaan!

Luo: 10/24/2018 - 07:37

Liikunta voi olla tehokas keino lievittää niveltulehduksen oireita.
 

niveltulehdus
Kuva: 
Thinkstock
ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Väite #1: Et voi kuntoilla

Jos sinulla on niveltulehdus, oikeanlainen kuntoiluohjelma voi lievittää oireitasi parantamalla lihasvoimaa, tasapainoa, joustavuutta ja liikeratoja.

Vinkki. Asiantuntijat suosittelevat vähintään puolta tuntia kohtuullisen rasittavaa liikuntaa viitenä päivänä viikossa. Pyyhi siis pölyt polkupyörästäsi, osta uusi uimapuku tai aloita voimaharjoittelu – valitse lajit, jotka tuottavat sinulle eniten iloa.
 

Väite #2: Liikunta aiheuttaa nivelkipua

Mitä pitempään olet ollut liikkumatta, sitä kivuliaammalta liikunta tuntuu aluksi. Liikunta kuitenkin auttaa kasvattamalla lihasvoimaa ja joustavuutta sekä pitämällä painon kurissa. Yksi kilo vähemmän poistaa neljän kilon verran painetta polvistasi. Treenaa toisina päivinä kevyemmin ja toisina voimakkaammin. Kun kipu vaivaa enemmän, käy uimassa tai polje kuntopyörää.

Vinkki. Käytä kipuilevien ja turvonneiden polvien tukena sidettä. Jäykkyys voi olla merkki siitä, että sinun pitäisi liikkua enemmän, jotta nivelesi notkistuisivat. Keskustele terveysalan ammattilaisen kanssa ennen kuin aloitat kuntoilun.
 

Väite #3: Kipu on aina pahasta

Kipua kannattaa ennemminkin pitää merkkinä, joka vaatii huomiotasi. Itsehoitolääkkeinä myytävät särkylääkkeet voivat auttaa lievittämään kipua liikunnan jälkeen, mutta jos otat niitä ennen treeniä, voi olla, ettet tunne kipua, joka viestittää, milloin liikunta kannattaisi lopettaa.

Vinkki. Lopeta liikkuminen, jos nivelkipu pahenee 5-10 minuutin kuluttua. Poltteleva kipu lihaksissa on kuitenkin hyvä asia.
 

Väite #4: Liikunta on nivelille riski

Liikunta voimistaa niveliä tukevia lihaksia. Liike myös voitelee narisevia niveliä, vahvistaa lihaksia ja parantaa joustavuutta. Kaikki tämä parantaa elämänlaatua – myös muilla kuin niveltulehdusta sairastavilla.

Vinkki.Tutkimusten mukaan liikunta, jossa kannatellaan omaa kehonpainoa, tervehdyttää tehokkaasti nivelrustoja. Tällaisia lajeja ovat muun muassa kävely, hölkkä ja painonnosto. Jos kipeät nivelet haittaavat kuntoiluasi, kokeile liikkua uima-altaassa. Vedessä voit todennäköisesti juosta sekä tehdä kyykkyjä ja askelkyykkyjä kivutta.
 

Väite #5: Vain harvat lajit sopivat nivelvaivaisille 

Niveltulehduksesta kärsivät voivat turvallisesti harrastaa monenlaisia lajeja. Matalatehoiset lajit, kuten uinti, vesijumppa, pyöräily ja kävely, ovat erinomaisia vaihtoehtoja. Mutta niin on myös juokseminen – jos se ei aiheuta kipua lenkin aikana tai sen jälkeisinä päivinä. Kuuntele kehoasi ja muokkaa liikkeesi nivelille sopiviksi.

Vinkki. Jos sinulla on nivelrikko, kävele juoksemisen sijaan ja vältä kovatehoisia, vääntäviä liikkeitä sisältäviä mailapelejä.

Nivelrikko ja kehonpaino

Jos olet ylipainoinen, sinulla on suurempi riski saada nivelrikko, erityisesti polviin. Miksi? Asiantutkijat uskovat, että ylimääräinen paine painoa kannattelevissa nivelissä vahingoittaa rustoa. Erään tutkimuksen mukaan vain viiden kilon painonnousu kasvattaa polven nivelrikon riskiä 36 prosentilla, ja jo kymmenen prosentin painon pudotus voi parantaa nivelten yleistä toimivuutta merkittävästi. Laihduttaminen on siis tärkeää. Kehon rasvaprosentin alentaminen ja lihasmassan kasvattaminen voi myös helpottaa kipuja ja lisätä liikkuvuutta. Yksi parhaista tavoista lisätä lihasmassaa on voimaharjoittelu. Jos sinulla on nivelrikkoa polvissa, sinun tulisi vahvistaa nelipäisiä reisilihaksia eli etureisiä. Mitä vahvemmat reidet ovat, sitä vähemmän polvesi rasittuvat.

Lue lisää: 

Näin pääset nivelkivusta

Näin hoidat kihtiä

10 erilaista niveltulehdusta ja niiden erot
 

DC:Creator: 
Readers Digest Valitut Palat

Osallistu keskusteluun!