7 vinkkiä terveellisempiin aterioihin

Kuka ikoninen talviurheilija olet?

Valitut Palat Collection


7 vinkkiä terveellisempiin aterioihin

Luo: 12/14/2015 - 15:30

Paino pyrkii joulun aikaan nousemaan. Joillekin kertyy huomaamatta useitakin kiloja, sillä osa jouluruoista on melko rasvaisia ja kaloripitoisia. 

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Näillä vinkeillä teet joulun ajan aterioista terveellisempiä.

1. Suunnittele ateriat etukäteen

Istu kerran viikossa alas ruokaohjeiden ja muistiinpanovälineiden kera. Tarkista jääkaapin ja pakastimen sisältö ja mieti, mistä perhe pitää ja millainen viikko on tulossa. Laadi sitten ruokalista viikoksi. Kirjoita samalla ostoslista ja kiinnitä se jääkaapin oveen tai ilmoitustaululle.

2. Käytä haudutuspataa

Haudutuspataan voi heittää ainekset – esimerkiksi kanaa, kasviksia, ohraa ja kasvis- tai lihalientä – aamulla ennen töihin lähtöä ja palata illalla terveellisen kotiruoan äärelle. Haudutuspata helpottaa terveellisen ruokavalion toteuttamista.

3. Vältä alkoholia ennen ateriaa

Eräässä tutkimuksessa miehet, jotka joivat lasin olutta puoli tuntia ennen ateriaa, söivät aterialla enemmän kuin he, jotka joivat alkoholittoman juoman. Olutta juoneet myös söivät rasvaisempaa ja suolaisempaa ruokaa ja olivat ruoan jälkeen nälkäisempiä. Alkoholi lisää ruokahalua, joten jos haluat välttää ylensyömistä, jätä alkoholi pois tai nauti lasillinen ruoan kanssa.

4. Sulje televisio

Erään tutkimuksen mukaan opiskelijat söivät sitä vähemmän hedelmiä ja kasviksia, mitä enemmän he katsoivat tv:tä ja videoita. Tutkijat arvelevat, että ohjelmissa ja mainoksissa näkyvät epäterveelliset ruoat saavat katsojat tarttumaan hedelmien ja kasvisten sijaan virvoitusjuomiin ja sipseihin. Toisessa tutkimuksessa puolestaan havaittiin, että tv:n katsominen aterian aikana vähensi hedelmien ja kasvisten nauttimista aterialla.

5. Päätä, milloin syöt ulkona

Juhlapyhinä ei aina ole aikaa valmistaa terveellistä ateriaa. Sen sijaan, että söisit ulkona joka kerta kun ruoanlaitto ei maistu tai siihen ei ole aineksia tai aikaa, tee se ennalta päätettynä päivänä. Silloin ravintola-ateria on mitä sen kuuluukin olla: elämys. Nautit siitä enemmän ja syöt muina päivinä terveellisemmin.

6. Pidä keittiö siistinä

Älä anna sanomalehtien, postin, koululaukkujen, läksykirjojen, lelujen ja muiden tavaroiden kertyä keittiöön. Laadi perheelle uusi sääntö: keittiö on vain ruoanlaittoa ja syömistä varten. Miksi näin? On vaikea motivoida itseään ruoan valmistamiseen, jos ensin täytyy siivota keittiö. Se vaikuttaa myös mielialaan. Sama toimii toisinpäin: puhdas, valoisa ja viihtyisä keittiö voi tuntua suorastaan keitaalta päivän hullunmyllyn jälkeen.

7. Hyödynnä tähteet

Valmista aterian proteiiniainekset – esimerkiksi kana, kalkkuna tai kala – isommissa erissä, niin että niistä riittää kahdelle aterialle yhden sijasta. Tee sama riisille ja aterian muille hiilihydraateille. Tarjoa niitä tuoreeltaan aterian lisukkeena ja käytä seuraavana päivänä laatikkoon, vokkiin tai keittoon.

Osallistu keskusteluun!