Syöpä – 30 ruokaa, jotka todistetusti auttavat ehkäisemään syöpää

Kuka ikoninen talviurheilija olet?

Valitut Palat Collection


30 ruokaa, jotka todistetusti auttavat ehkäisemään syöpää

Luo: 07/19/2018 - 10:31

Lisää näitä terveellisiä ruokia ruokavalioosi ehkäisemään syöpää ja pitämään muita sairauksia kurissa.

syöpä_ruoka
Kuva: 
Thinkstock
Lisää valkosipulia kaikkeen mitä syöt

Valkosipuli sisältää rikkiyhdisteitä, jotka voivat vahvistaa syöpää vastaan taistelevan immuunijärjestelmän luonnollisia puolustuskeinoja ja kykenevät hidastamaan kasvaimen kasvua.

Tutkimukset viittaavat siihen, että valkosipuli voi vähentää vatsasyövän esiintyvyyttä jopa 12-kertaisesti!

Syö parsakaalia, mutta mieluummin höyrytettynä kuin mikrotettuna

Parsakaali on syöpää ehkäisevä superruoka, jota tulisi syödä säännöllisesti. Mutta espanjalaisessa tutkimuksessa havaittiin, että parsakaalin lämmittäminen mikroaaltouunissa tuhoaa 97 prosenttia kasviksen syövältä suojaavista flavonoideista.

Syö se siis höyrytettynä, napostele raakana tai lisää keittoihin ja salaatteihin. 

Paahda parapähkinöitä ja ripottele ne salaatin päälle

Parapähkinöistä saa runsaasti seleeniä eli mineraalia, joka saa syöpäsolut tekemään itsemurhan ja auttaa soluja korjaamaan DNA:taan.

Harvardissa tehdyssä tutkimuksessa, johon osallistui yli tuhat eturauhassyöpää sairastavaa miestä, selvisi, että ne, joiden veressä oli eniten seleeniä, sairastuivat pitkälle edenneeseen muotoon 13 vuoden aikana 48 prosenttia epätodennäköisemmin kuin miehet, joiden seleenitasot olivat alhaisimmat.

Ja Cornellin ja Arizonan yliopistojen viisivuotistutkimus osoitti dramaattisesti, että päivittäinen 200 mikrogramman seleeniannos – se määrä on kahdessa kuorimattomassa parapähkinässä – johti siihen, että eturauhassyövät vähenivät 63 prosentilla, paksusuolen syövät 58 prosentilla, keuhkosyövät 46 prosentilla ja syöpäkuolemat yleisesti 39 prosentilla.

Tee erä tuoretta sitruuna- tai limemehua

Päivittäinen annos sitrushedelmiä voi puolittaa riskin sairastua suu-, kurkku- ja vatsasyöpiin, toteavat australialaistutkijat.

Sekoita desi mustikoita aamumuroihisi

Mustikat ovat ykkösiä antioksidanttien tehossa. Antioksidantit neutralisoivat vapaita radikaaleja, jotka ovat epävakaita yhdisteitä ja voivat vahingoittaa soluja ja aiheuttaa syöpää ja muita sairauksia.

Opettele syömään artisokkaa

Artisokista saa silibiniini-antioksidanttia, joka saattaa ehkäistä ihosyöpää.

Kuori kovat ulkolehdet alaosasta, viipaloi alaosa ja leikkaa piikikäs yläosa irti. Keitä tai höyrytä pehmeäksi, noin 30–45 minuuttia. Valuta.

Kasta jokainen lehti vinaigretteen tai valkosipulimajoneesiin, revi sitten kuituinen päällys hellävaraisesti irti etuhampaillasi, jotta pääset kiinni pehmeään sisälmykseen.

Kaiverra sitten harjakset irti sisälmyksen keskeltä, kasta voihin tai sitruunamehuun ja nauti.

Grillaa illalla lohta

Australialaiset tutkijat ovat todenneet, että ihmiset, jotka söivät kalaa vähintään neljä kertaa viikossa, sairastuivat kolmannesta muita epätodennäköisemmin verisyöpiin, kuten leukemiaan, myeloomaan ja Non-Hodgkinin lymfoomaan.

Muut tutkimukset yhdistävät rasvaisen kalan (lohen, makrillin, ruijanpallaksen, sardiinin ja tonninkalan sekä katkarapujen ja kampasimpukoiden) syömisen kohdunrungonsyövän riskin vähenemiseen naisilla.

Puolita kiivi ja kaiverra sisällys irti lusikalla

Kiivi on pieni käsikranaatti täynnä syöpää vastaan taistelevia antioksidantteja, C- ja E-vitamiineja, luteiinia ja kuparia. Voit myös hieroa pari kiivinpuolikasta vähärasvaiseen lihaleikkeeseen mureuttamaan sitä.

Ripottele salottisipulia salaattiin

Sipulia runsaasti sisältävä ruokavalio voi vähentää eturauhassyövän riskiä 50 prosentilla. Teho on paras, kun sipulin syö raakana tai kevyesti keitettynä. Kokeile siis salottisipuleja, makeita sipuleja, ryvässipuleja tai ruohosipulia, jos pidät miedommista mauista.

Tarjoa hapankaalia

Suomalainen tutkimus osoitti, että hapankaalin valmistamiseen kuuluva käymisprosessi tuottaa useita syöpää vastaan taistelevia yhdistelmiä, kuten indoleita ja sulforafaaneita. Huuhtele säilykehapankaali ennen syömistä vähentääksesi natriumpitoisuutta.

Nauti Välimeren mauista

Yli 4 000 naista noudatti oliiviöljyllä höystettyä välimerellistä ruokavaliota, pähkinäruokavaliota tai vähärasvaista ruokavaliota uudessa JAMA: Internal Medicine -tutkimuksessa.

Viiden vuoden kuluttua välimerellistä ruokavaliota noudattavilla naisilla oli 68 prosenttia alhaisempi rintasyövän riski kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattavilla naisilla. Pähkinöitä syövillä naisilla riski ei ollut juurikaan pienentynyt.

Naiset, joilla riski oli pienin, söivät noin neljä ruokalusikallista oliiviöljyä päivittäin.

Lue lisää oliiviöljystä! 

Ota teenjuonti tavaksi

ILMOITUS, SISÄLTÖ JATKUU ALLA
ILMOITUS PÄÄTTYY

Naisilla, jotka juovat päivittäin vähintään kaksi kupillista mustaa teetä, on 32 prosenttia pienempi riski sairastua munasarjasyöpään verrattuna niihin, jotka juovat teetä päivittäin vain yhden kupillisen tai vähemmän, kertoo American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä julkaistu laaja tutkimus.

Tämä voi johtua mustan teen flavonoideista (kasvien valmistamista antioksidanttiyhdisteistä). Tutkimuksessa ei huomioitu muita teelajeja, vaikkakin muut tutkimukset ovat osoittaneet niiden hyödyt.

Rouskuta omenoita

Kun omenoiden luonnolliset kuidut käyvät paksusuolessa, syntyy kemikaaleja, jotka taistelevat syöpäsolujen muodostumista vastaan saksalaisen tutkimuksen mukaan.

Muut tutkimukset ovat osoittaneet, että eräs omenoista saatava antioksidanttityyppi nimeltä prosyanidiini laukaisee sarjan solusignaaleja, jotka johtavat syöpäsolun kuolemaan.

Lisää avokadoa salaattiin

Terveelliset kertatyydyttymättömät rasvahapot (sellaiset, joita on avokadossa ja sen öljyssä) auttavat kehoa imeyttämään paremmin syövältä suojelevia antioksidantteja, kuten lykopeenia (jota saa tomaateista) ja beetakaroteenia (jota saa porkkanoista).

Lue lisää avokadosta! 

Koristele ruoka pavuniduilla

Pavunidut ovat erinomainen sulforafaanin lähde. Se on yksi voimakkaimmista syövältä suojaavista yhdisteistä, joita on eristetty luonnollisista lähteistä. Idut voivat sisältää 50 kertaa enemmän sulforafaania kuin kypsät pavut.

Koristele kana- tai lihanuudelikeitto iduilla, ripottele itukerros täysjyväisen tonnikalasalaatti-wrapin päälle tai lisää ituja kasvisomelettiin.

Lisää leseitä ruokavalioosi

Lese, yksi rikkaimmista kuitulähteistä, on vehnän, riisin, kauran ja muiden viljojen huonosti sulava ulkokuori. Leseiden korkea kuitupitoisuus voi vähentää paksusuolen ja muiden ylipainoon liittyvien syöpien riskiä.

Sen lisäksi, että syöt aamulla lesemuroja, sekoita pari lusikallista kauraleseitä muhennokseen tai laita vehnäleseitä laatikoiden päällä korppujauhojen sijaan.

Ystävysty kaalin kanssa

Ihmisillä, jotka syövät suuria määriä kaalia, on vähän paksusuolen syöpää tai muitakaan syöpiä. Kaali sisältää bioflavonoideja ja muita kasvikemikaaleja, jotka estävät kasvaimen kasvua ja suojelevat soluja vapailta radikaaleilta.

Eräässä tutkimuksessa havaittiin, että naisilla, jotka söivät eniten kaalia ja sen ristikukkaisia sukulaisia, kuten parsakaalia ja ruusukaalia, oli 45 prosenttia alhaisempi rintasyöpäriski kuin naisilla, jotka söivät kaalia vähiten.

Kaalin sisältämät muut kemikaalit myös nopeuttavat kehon estrogeeniaineenvaihduntaa. Estrogeeni on hormoni, joka suurina määrinä on yhdistetty rintasyöpään. Nämä kemikaalit voivat lisäksi auttaa suojautumaan kohtu- ja munasarjasyöviltä.

Lue lisää herkullisista kasviksista, joihin lukeutuvat useat kaalit. 

Vaihda voileipäkeksit porkkanoihin

Kasta dippiin porkkanoita sipsien sijaan. Porkkanat ovat runsain beetakaroteenin lähteemme, mutta ne sisältävät myös muita karotenoideja, kuten alfa-karoteenia ja bioflavonoideja, jotka on yhdistetty etenkin keuhkosyöpäriskin pienemiseen.

Tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että beetakaroteeni-ravintolisät voivat olla haitallisia tupakoitsijoille.

Kokkaa kirsikoista

Happamat kirsikat ovat ylivertainen kversetiinin lähde. Se on flavonoidi, jolla on antikarsinogeenistä ja antioksidanttista toimintaa.

Lisää paloitellut kirsikat lettuihin tai tee kastike kirsikoista ja nuolijuurella vahvennetusta granaattiomenamehusta.

Jatka kahvinjuomista

Rakastatko kahvia? Päivittäinen juomasi saattaa auttaa syövän torjumisessa.

National Cancer Instituten tutkijat huomasivat, että niillä, jotka juovat vähintään neljä kuppia kahvia päivässä (tavallista tai kofeiinitonta), on 15 prosenttia alhaisempi paksusuolen syövän riski kuin niillä, jotka eivät juo kahvia.

Brigham and Women’s Hospitalin ja Harvard Medical Schoolin tutkimukset osoittavat, että kahvin nauttiminen voi auttaa vähentämään ihon tyvisolusyövän riskiä.

Mauskuta maissia

Tämä kesäinen grilliruoka sisältää ferulahappo-fenoliyhdistettä, joka saattaa estää syöpää aiheuttavia aineita.

Ajattele luovasti: voit sekoittaa maissinjyvistä, pilkotusta paprikasta ja jauhelihasta maukkaan purilaisen tai jopa laittaa keitetyt jyvät smoothieen.

Kuinka grillata herkullinen maissi

Syö taateleita jälkiruoaksi

Taatelit sisältävät polyfenoleja enemmän kuin muut yleisesti käytetyt hedelmät ja kasvikset, kertoo Yhdysvaltain maatalousministeriö. Mikä tähän on syynä?

Ne kasvavat autiomaissa, ja karu ympäristö saa polyfenolit suojaamaan palmun hedelmiä hapettavalta stressiltä. Polyfenolit, kuten myös B6-vitamiini ja kuidut, saattavat auttaa ehkäisemään tiettyjä syöpätyyppejä.

Syö koko muna

Munankeltuaiset ovat niitä harvoja ruokia, jotka sisältävät D-vitamiinia, joka auttaa vähentämään joidenkin syöpien riskiä, samoin kuin sydäntauteja ja diabetesta.

Mausta inkiväärillä

Useat tutkimukset viittaavat inkiväärin syöpää vastaan taisteleviin ominaisuuksiin.

Eräässä Michiganin yliopiston tutkimuksessa inkiväärin huomattiin aiheuttavan munasarjasyövän solujen kuoleman; toisessa inkiväärijuuri vähensi tulehdusta paksusuolessa, mikä viittaa siihen, että inkivääri mahdollisesti ehkäisee syöpää.

Koe-eläimiin synnytetyt kasvaimet kasvavat paljon hitaammin, jos eläimiä on esihoidettu inkivääristä saatavalla beeta-jononilla.

Lisää inkiväärisiivu hautuvaan teehen, ripottele sokeroitua ja pilkottua inkivääriä aamupuuroon tai hämmennä reilu lusikallinen raastettua inkivääriä bataattimuusiin.

Lue lisää inkivääristä ja muista luonnonlääkkeistä!

Syö greippiä aamupalalla

Vaaleanpunaiset ja punaiset greipit sisältävät paljon lykopeeni-antioksidanttia, joka vaikuttaisi pienentävän eturauhassyövän riskiä.

Harvardissa tehdyssä kuusivuotisessa tutkimuksessa, johon osallistui 48 000 lääkäriä ja terveysalan ammattilaista, on havaittu, että 10 annosta lykopeeni-pitoista ruokaa viikossa vähentää eturauhassyöpätapauksia 50 prosentilla.

Greipeistä löytyviä muita suojaavia kasvikemikaaleja ovat fenolit, jotka estävät syöpää aiheuttavien nitrosoamiinien muodostumista, terpeenit ja monoterpeenit, jotka käynnistävät syöpää ehkäisevien entsyymien tuotannon, sekä bioflavonoidit, jotka estävät kasvaimen kasvaimista edistävän hormonin toiminnan.

Lue vinkit täydelliseen aamupalaan!

Napostele viinirypäleitä ja rusinoita

Tummien viinirypäleiden kuori sisältää resveratrolia eli voimakasta phytokemikaalia, joka on yhdistetty syövän, sydänsairauksien ja halvauksien vähentymiseen. Lisäksi viinirypäleet sisältävät gallogeeniä, jonka on ajateltu suojaavan keuhkoja ympäristömyrkyiltä.

Välipalanapostelun lisäksi voit sekoittaa puolitettuja viinirypäleitä kasviskeittoon tai nakata viipaleita makaronisalaattiin.

Nauti lehtikaalia ja muuta vihreää

Bioflavonoideja, karotenoideja ja muita syöpää vastaan taistelevia yhdisteitä on runsaasti vihreissä kasviksissa. Niissä on myös indoli-yhdisteitä, jotka voivat heikentää estrogeenin syöpää aiheuttavia ominaisuuksia ja käynnistää tauteja ehkäisevän entsyymituotannon.

Lisää lehtikaalia raakana salaatteihin, hauduta pilkottua sareptansinappia pilkotun valkosipulin kanssa tai kerrosta keitettyä lehtijuurikasta lasagneen.

Tee tilaa sienille

Herkkusienissä on runsaasti seleeniä, joka on hyödyllinen, etenkin eturauhassyöpää vastaan taisteleva mineraali.

Lisäksi sienissä on paljon tauteja vastaan taistelevia phytokemikaaleja, ja niiden syöminen on yhdistetty alentuneeseen rintasyöpäriskiin kiinalaisilla ja korealaisilla naisilla.

Napsi herneitä

International Journal of Cancer -lehdessä julkaistu, Mexico Cityssä tehty tutkimus osoitti, että päivittäin nautittuna vihreät herneet, samoin kuin muut palkokasvit, alentavat vatsasyövän riskiä, etenkin jos kumestrolin (phytokemikaali, joka toimii estrogeenin tavoin) päivittäinen annos on vähintään 2 mg.

Kupillinen herneitä sisältää tätä yhdistettä ainakin 10 mg.

Siemaile granaattiomenamehua

Kalifornian yliopiston tutkijat mittasivat potilailta eturauhasen prostataspesifistä antigeeniä (PSA), joka auttaa havaitsemaan syövän.

He havaitsivat, että pari desilitraa granaattiomenamehua päivässä hidasti merkittävästi PSA-tasojen nousemista potilailla, joita oli ennen hoidettu sairauden johdosta.

Granaattiomenaa pidetään yhtenä elinikää pidentävänä ruokana. 


Lue lisää:

Suolisto ja syöpä

18 ihanaa ruoka-ainetta, jotka voivat pelastaa henkesi

Terveempi elämä näiden kahdeksan ruoka-aineen välillä
 

DC:Creator: 
Readers Digest Valitut Palat

Osallistu keskusteluun!