Sokeri – Näin hillitset sokerinhimoa!

VibrolegsSofa SaveriWalkVoita rentouttava miniloma valitsemassasi Sokos Hotellissa!Vibrolegs Elliptical Tilaa Valitut Palat -59%

Error message

User warning: The following module is missing from the file system: locale. For information about how to fix this, see the documentation page. in _drupal_trigger_error_with_delayed_logging() (line 1143 of /var/www/www.rd.fi/includes/bootstrap.inc).

Näillä vinkeillä voit hillitä sokerinhimoa!

Create: 03/30/2013 - 16:47

Näillä vihjeillä voit torjua sokerinkäytön pitkäaikaishaittoja ja tuntea olosi hyväksi.

sokeri
Kuva: 
iStock

Sokeri ja stressisyöminen

Saatamme piristystä kaivatessamme siemaista nopeasti pussillisen suklaamakeisia tai ahmia laatikollisen keksejä. Mielihalu syntyy kuitenkin jossakin hyvin syvällä. Riippuvuustutkijat ovat ottaneet aivokuvia selvittääkseen, millaisen otteen sokeri voi ihmisestä saada. Kuvat näyttävät samanlaisilta kuin huumeriippuvaisten aivoista otetut kuvat. Kun koehenkilö maistaa sokeria, hänen aivoissaan aktivoituvat samat alueet kuin alkoholistilla, joka saa pullon giniä. Dopamiinia, jota kutsutaan myös mielihyväkemikaaliksi, vapautuu, mikä vahvistaa sokerin himoa. Sokeri kiihdyttää myös rauhoittavan serotoniinin tuotantoa.

Kuinka toimia:
Monet ovat taipuvaisia ahmimaan makeaa ollessaan stressaantuneita. Herkuttelu pari kertaa viikossa ei haittaa, mutta valitse muina päivinä kaurapuuroa ja mausta se korkeintaan yhdellä lusikallisella ruskeaa sokeria, kehottaa tohtori Jeffrey Fortuna, terveyden ja käyttäytymisen asiantuntija Fullertonin California State -yliopistosta. Kokojyvävälipala antaa kylläisyyden tunteen, ja sokeri tyydyttää makean nälän ja nostaa samalla lievästi serotoniinitasoa.

Ohutta yläpilveä

Putositko kärryiltä kesken kokouksen? UCLA-yliopistossa Los Angelesissa tehdyn tutkimuksen mukaan liika sokeri muodostaa aivoissa vapaita radikaaleja ja heikentää hermosolujen välistä viestintää. Tämä voi vaikeuttaa annettujen ohjeiden muistamista, ideoiden käsittelyä ja mielialojen hillintää, sanoo yksi tutkimuksen tekijöistä, tohtori Fernando Gómez-Pinilla.

Kuinka toimia: 
Noudata Amerikan sydänyhdistyksen (AHA) sokerisuosituksia, yhdeksän teelusikallista päivässä miehille, viisi naisille. Kahviloissa on syytä lukea tuoteselosteet ja muistaa, että iso kuppi vaniljalattea ja kahvileipä ylittävät jo tämän suositellun päiväannoksen! Viisas valinta: mustaa kahvia ja maustamatonta jogurttia mustikoiden ja pähkinöiden kera. Makeutus hoituu teelusikallisella hunajaa.

Ikääntyvä iho

Sokeri kiihdyttää ikääntymistä aivan kuten tupakointi ja UV-valo. Kun ihon tukikudoksia muodostavat kollageeni ja elastaani hajoavat auringon säteilyn tai muiden vapaille radikaaleille altistavien tekijöiden vaikutuksesta, solut pyrkivät korjaamaan vahingon. Korjausmekanismi kuitenkin hidastuu iän myötä. Sokeri muodostaa ristisidoksia ihon aminohappoihin, joita vapaat radikaalit ovat saattaneet vahingoittaa. Nämä ristisidokset sotkevat korjausmekanismin, ja ajan myötä iho vanhenee ennen aikojaan.

Kuinka toimia:
Kun ristisidokset ovat muodostuneet, ne eivät enää purkaudu, joten nauti sokeria niin vähän kuin mahdollista. ”Sokeri on vihollinen”, sanoo lääketieteen tohtori William Danby, ihotautien asiantuntija Darthmouthin lääketieteellisestä tiedekunnasta New Hampshiren osavaltiosta. Vältä virvoitusjuomia ja prosessoituja leivonnaisia ja vaihda sokeri kaneliin, joka näyttäisi hidastavan ristisidosten muodostumista. Samalla tavoin ihon terveyttä edistävät neilikka, inkivääri ja valkosipuli.

Laiska lenkki

Lihakset käyttävät polttoaineenaan pääasiassa hiilihydraatteja. Ne hajoavat glukoosiksi, yksinkertaiseksi sokeriksi, joka antaa vauhtia aamulenkillä. Yksittäispakatut välipalat, joiden kehutaan sisältävän luontaisia makeutusaineita, saattavat kuitenkin sisältää vain fruktoosia, sokeria joka pilkkoutuu pääosin maksassa, ei lihaksissa. Näiden välipalojen nauttiminen saattaa aiheuttaa turvotusta tai jopa ripulia.

Kuinka toimia:
Nauti ennen urheilua glukoosipitoinen välipala, jossa on mahdollisimman vähän fruktoosia, neuvoo lääketieteen tohtori, professori Richard Johnson Coloradon yliopistosta Aurorasta. Tuntia ennen raskasta kuntoilua voit kokeilla urheilujuomia tai energiapatukoita, joissa on vain vähän sokeria.

MARIE CLAIRE - LEHTI (HEINÄKUU 2012)

Lue lisää: 

12 ruokaa, jotka pahentavat tulehdusta 

Sokeri on uusi tupakka

Lue, miksi prosessoidut ruuat ovet epäterveellisiä 

Osallistu keskusteluun!